Veelgestelde vragen

Bereikbaarheid:

Waar kan ik het startbureau vinden?
Het startbureau is in de hal van Het Rembrandt College, Rembrandtlaan 2, 3904 ZK te Veenendaal.

Hoe kom ik daar?
Bereikbaarheid per auto of met het OV is te vinden op de website: www.heuvelrugwandeltocht.nl.
Kijk onder ‘De Wandeltocht’ / Bereikbaarheid.
Het startbureau vindt u naast NS-station Veenendaal-Centrum.
Wanneer u met de trein komt is het raadzaam om enkele dagen van te voren de reisplanner van de NS te raadplegen. Onderhoud bij NS vindt vaak op zaterdag plaats.

Is er voldoende parkeergelegenheid?
Er is parkeergelegenheid, maar niet onbeperkt. Er zijn verkeersregelaars aanwezig om u te assisteren. Wij adviseren met het OV te komen of om samen te rijden. Via de carpooltool Slinger van de KWBN vindt u deelnemers aan de wandeltocht die samen willen rijden.

Inschrijven:

Kan ik ook op de dag zelf, bij de start inschrijven?
Dat is mogelijk, maar kost dan 10,50 euro. Voorinschrijven en betalen kan tot en met 25 mei heel eenvoudig via de website.

Het inschrijfgeld van 9,50 vind ik best pittig, wat krijg ik daarvoor terug?
De netto opbrengst van de Heuvelrug Wandeltocht gaat naar een goed doel. Rotaryclub Veenendaal Regio besteedt de opbrengst dit jaar aan Make A Wish Nederland en een lokaal goed doel. Verder krijgt u gratis koffie/thee bij de start en een appeltje mee voor onderweg. Bij de rustpunten onderweg die door de organisatie zijn ingericht, zijn de consumpties ook altijd gratis.

Kan ik ook iets extra doneren voor het goede doel?
Dat kan natuurlijk altijd! Op het inschrijfformulier kunt u zelf aangeven welk bedrag u extra wilt doneren. Bij de rustpunten staan ook collectebussen.

Ik heb mij ingeschreven via de website maar geen bevestigingsmail gekregen, wat kan ik daaraan doen?
Mogelijk is de bevestigingsmail in de Spam terecht gekomen. Kijk daar eerst even in.

Ik heb mij voor een afstand ingeschreven, maar ik wil nu graag een andere route gaan wandelen. Hoe kan ik dit wijzigen?
Dat kan aan de start eenvoudig gewijzigd worden. Meld op het startbureau aan de medewerkers dat u een andere afstand wilt gaan wandelen. Zij helpen u graag verder.

Hoeveel deelnemers doen er meestal mee aan de Heuvelrug Wandeltocht?
De laatste jaren ligt het gemiddelde rond de 1000 deelnemers.

Heeft de wandeltocht ook een Facebook pagina?
Ja, die is te vinden op: www.facebook.com/heuvelrugwandeltocht

En is de wandeltocht ook op Instagram te vinden?
Jazeker, zie @heuvelrugwandeltocht

De Wandeltocht:

Wat zijn de starttijden en kan ik ook eerder starten?
De starttijden zijn vermeld op de website en zijn per afstand verschillend. Kijk op de website onder ‘De Wandeltocht’ / De Routes. Eerder starten is mogelijk, maar houd er dan wel rekening mee dat de vermelde rustpunten, wanneer u passeert wellicht nog niet geopend zullen zijn.

Wordt de route uitgepijld?
Wij gebruiken eigen pijlen om de routes te bewegwijzeren. Daarnaast krijgen deelnemers ook een papieren routebeschrijving mee tijdens de wandeltocht.

Is het mogelijk om de route als GPX bestand te ontvangen?
Enkele dagen voor de tocht worden de GPS bestanden per afstand beschikbaar gesteld. Raadpleeg daarvoor de website:  www.heuvelrugwandeltocht.nl/de-wandeltocht/de-routes

Is het mogelijk om de route op mijn smartphone te ontvangen?
Enkele dagen voor de tocht worden de routes via de mobiele app van RouteYou beschikbaar gesteld. Raadpleeg daarvoor de website:  www.heuvelrugwandeltocht.nl

Zijn er voldoende sanitaire stops tijdens de tocht en hoeveel afstand zit daar tussen?
Er wordt gezorgd voor voldoende toiletgelegenheid. Wij richten zelf rustpunten in met Dixi’s, maar u kunt ook gratis terecht bij de medewerkende horecabedrijven. In de routebeschrijving zijn deze punten duidelijk aangegeven. Meestal is de onderlinge afstand ca. 3,5km. Bij de langere afstanden kan dat ook wel wat verder uit elkaar liggen.

Is er tijdens de tocht ook zitgelegenheid?
Er wordt gezorgd voor voldoende zitgelegenheid. Wij richten zelf rustpunten in met stoelen en banken. Bij de medewerkende horecabedrijven is consumptie verplicht. Op de papieren routebeschrijving zijn deze punten duidelijk aangegeven.

Moet er veel worden geklommen?
De hoogteverschillen zijn groter dan bij een doorsnee wandeltocht. De naam van onze tocht zegt het al. Toch is dit voor de meeste wandelaars geen enkel probleem. Uitzichten zijn natuurlijk vaak de beloning.

Gaan de routes over onverharde paden?
De 10-15-25km routes gaan veelal over onverharde bospaden.
De 40km en 50km gaan juist veelal over verharde of semi verharde (gravel) wegen. Wel bijna altijd autoluw.

Kan ik tijdens de tocht van route (afstand) wisselen?
Dat is op enkele punten mogelijk. Op het startbureau is een overzichtskaart beschikbaar en onze medewerkers helpen u graag verder.

Mogen er honden meelopen tijdens de tocht?
Ja, maar wel altijd aangelijnd. Houd bij de 25, 40 en 50km rekening met een omleiding voor wandelaars met honden.

Zijn Nordic Walking stokken toegestaan tijdens de wandeltocht?
Deze zijn toegestaan, mits het gebruik daarvan geen overlast bezorgt voor de andere wandelaars.

Is er EHBO aanwezig?
Gedurende de gehele dag zijn op verschillende rustpunten EHBO medewerkers aanwezig. Voor hulp tijdens de tocht wordt een telefoonnummer beschikbaar gesteld.

Moet ik mij bij de finish afmelden?
Afmelden is niet nodig. Wij werken niet met stempel- of knipkaarten. Het startbureau is geopend tot 18:00u. Het is op zich wel mogelijk om de wandeling later te beëindigen, maar na 18.00u is er geen dienstverlening meer op het startbureau en de rustpunten.

Krijg je als deelnemer ook een herinnering?
Na afloop zijn er bij de finish medailles en geborduurde badges te koop. Deze kosten 4,- per stuk. Jaarclips voor de bestaande medailles kosten 1.- euro per stuk. Een medaille aanvragen bij inschrijving via de website is niet mogelijk.

Mijn vraag staat er niet bij:
Neem contact met ons op via het contactformulier.